کتاب های دفینه یابی ( چشم طلایی و اسرار نشانه ها )

کتاب های دفینه یابی ( چشم طلایی و اسرار نشانه ها )

کتاب چشم طلایی و اسرار نشانه ها و علائم دفینه
کتاب های دفینه یابی ( چشم طلایی و اسرار نشانه ها )

کتاب های دفینه یابی ( چشم طلایی و اسرار نشانه ها )

کتاب چشم طلایی و اسرار نشانه ها و علائم دفینه

بقایای مکشوفه یک بنای تاریخی در اصفهان


به گزارش مفتاح .فروردین ماه امسال بود که مترو اصفهان در ادامه مسیر خود به دروازده دولت یا همان میدان امام حسین (ع) رسید و پس از چندی خبر از کشف پایه‌های کاخ جهان‌نما منتشر شد و پس از آن کاوش‌های باستان‌شناسی در محدوده دروازه‌ دولت و چهارباغ اصفهان آغاز شد و به کشف پایه‌های کاخ جهان‌نما انجامید.

                                                                                                                


علی شجاعی‌ اصفهانی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه هنر اصفهان و سرپرست هیئت کاوش در محدوده دروازه‌ دولت و چهارباغ اصفهان، این خبر را اعلام کرد و گفت: کاوش در این محوطه تاریخی با هدف کشف شواهد وجود کاخ جهان‌نما انجام گرفت.

وی افزود: کاخ جهان‌نما بخشی از مجموعه‌ای تاریخی ساخته‌شده در دوره شاه‌عباس صفوی در حدود ۱۰۲۵ قمری است که به مرور زمان و پس از حمله قزاق‌ها تخریب شد.

این باستان‌شناس با ابراز اطمینان از وجود کاخ جهان‌نما تصریح کرد: در ادامه این کاوش تلاش می‌کنیم شواهدی از دیگر بخش‌های مدفون‌شده کاخ که از گزند ایام سالم یا قابل‌تشخیص باقی مانده، به‌دست آوریم.

بخش دیگری از کاوش، مربوط به تعیین محدوده عرض سنگ‌فرش چهارباغ است، که در کاوش صورت‌گرفته در فصل گذشته بخش‌های زیادی از آن آشکار شد.

شجاعی اظهار کرد: این موضوع هم‌اکنون در بخشی از غرب خیابان چهارباغ عباسی در تقاطع خیابان عباس‌آباد انجام شده است و با توافق و همکاری صورت گرفته با شرکت مترو بخش باقی‌مانده از غرب خیابان و بخش شرقی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.



شهرزیرزمینی یا پایه های کاخ جهان نما

با وجود اینکه کاوشگران تنها به کشف پایه‌های کاخ جهان نما در این کاوش‌ها اشاره کردند اما چندی است که پیامکی در این خصوص در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است و دست به دست می‌چرخد که متن آن به شرح زیر است «شهر زیرزمینی با قدمت ۱۵۰۰سال در حفاری ایستگاه مترو در دروازه دولت کشف شده، و از بین نرده‌های سمت چهارباغ به سمت دروازه دولت قابل مشاهده است، متاسفانه شهرداری اصفهان می‌خواهد این سرمایه ملی را تخریب کند به خاطر همین از درز کردن این خبر جلوگیری می‌کند، این‌ها بقایای باغات سلطنتی و مجموعه کاخ‌های جهان‌نما نیز هستند».





کشف پایه‌های کاخ جهان نمای اصفهان

کارشناس امور بین‌الملل میراث فرهنگی اصفهان در واکنش به این گمانه زنی ها اظهار کرد: مجموعه کشف شده در دروازه دولت اصفهان یک شهر زیر زمینی نیست بلکه زمانی که کشف شد ما به طور جدی اعلام نظر نکردیم تنها گفتیم احتمال می‌رود که پایه‌های کاخ جهان‌نما باشند که در زمان قاجار تخریب شدند.

وی افزود: دو حالت وجود دارد که بستگی به نظر کارشناسان دارد، که این بنا یا به این صورت تثبیت می‌شود و یا بخشی از آن بازآفرینی شود، و این نقطه ظریفی است که کارشناسان باید در خصوص آن نظر بدهند.

شهرام امیری ادامه داد: برخی نظر بر عدم بازسازی این بنای تاریخی دارند زیرا این بنا دیگر تاریخی نیست و این یک بحث مدیریتی است.




 تبعات منفی مترو در فاز دوم

وی گفت: مسیر مترو سال ۸۴ تا ۸۶ انتخاب شد و در آن سال‌ها میراث فرهنگی نگرانی خود را در خصوص بروز مشکلاتی که هم اکنون در حال رخداد است ابراز کرد، اما چون این مسیر قابل دسترس بود انتخاب شد و امروز دیگر نمی‌توان کاری کرد و ما تنها سعی داریم تبعات منفی مترو بر خیابان چهارباغ را به حداقل برسانیم زیرا هزینه هنگفتی از جیب مردم برای این مسیر هزینه شده است.

کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: در تلاش هستیم که این اتفاق در مسیر دو مترو دوباره تکرار نشود و در حال پیشگیری از این اتفاق هستیم.

مدیر کل میراث فرهنگی نیز در این خصوص اظهار کرد: طرح مطالعاتی بازسازی کاخ جهان‌نما تا پایان تابستان ادامه دارد و احتمال بازسازی این کاخ‌ها وجود دارد.

منبع: مهر


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد